Visual Merchandising - Vigtig del af din kommunikation

Udtrykket visual merchandising henviser til visuel salgsfremme dvs. det visuelle aspekt af salgsfremme. Konceptet anvendes om steder hvor kunder kommer i kontakt med produkter eller services. Det kan eksempelvis være i butikslokaler, på messer eller til særlige arrangementer.

Vil du vide mere om visual merchandising »

Point of Sale (POS) og Point of Purchase (POP)

Point of Sale som groft kan oversættes til ”salgsstedet”, altså det sted dine varer i forretningen bliver betalt. Kaldes også Point of Purchase (købsstedet), set fra kundens synspunkt.

Det klassiske Point of Purchase er salgslokalet eller butikken hos en detailhandler, hvor kunden har direkte kontakt med varerne. Det gælder igen alle typer af præsentations- og salgsområder.

Konfigurer visual merchandising online

Vores EasyCubes er et populært produkt til design af butiksvinduer, præsentation af brands eller lancering af nye produkter. Vores konfigurator gør det nemt at planlægge designet online!

Visuel kommunikation i detailhandelen

Visual merchandising ses ofte som et tilføjelse til din markedsføring. Det bruges ofte til at overføre begreber som corporate identity eller corporate designs til salgslokalet. Alle virksomhedens afdelinger er således udformet efter samme koncept.

Det resulterende helhedsudtryk af en virksomhed eller en produktserie tjener som visuel kommunikation til kunden. De enkelte designelementer omfatter f.eks. butikkens facade, butiksvinduet, indgangspartiet, belysningen samt konceptet for varernes opbevaring og præsentation.

Formålet med visuel merchandising er at præsentere varer eller tjenesteydelser optimalt. Målgruppens opmærksomhed og interesse skal vaktes, og der skal opfordres til køb. Visual merchandising hjælper dig med at nå virksomhedens mål, f.eks. at skaffe nye kunder eller fremme salget.

Det er et instrument til kommunikationspolitik inden for markedsføring. Dette instrument spiller ikke kun en rolle i markedsføringsmixet for den klassiske modehandel. Især på købermarkedet er præsentationen af varer og udformningen af butiksvinduer vigtige salgspolitiske instrumenter.
 

Visuel merchandising indenfor forskellige områder

På en messe ønsker du at tiltrække kunder til din stand. Virksomheden skal være hurtig identificerbar, og kan på den måde tiltrække nye potentielle kunder. Her er der fokus på et tiltalende koncept til din messepræsentationen.

Visuel merchandising kan hjælpe dig med at skille dig ud fra andre udstillere, og sætte din virksomhed i fokus. Når du designer en messestand, kan du bl.a. bruge traverser, lysvægge, bannerdisplays eller messesmøbler.

Designet af butiksvinduet handler også om at vække interessen hos de forbipasserende. Et tiltalende koncept og en tiltalende iscenesættelse kan friste folk til at besøge butikken. Her findes ofte mannequiner, som er ideelle til at udstille tøj. Disse mannequiner kan dekoreres og styles efter dit koncept.

Udsmykningen og belysningen af butiksvinduet hører også under visual merchandiserens ansvarsområde. Udvalgte produkter eller sæsonbestemte varer kan fremhæves i butiksvinduet. I mellemtiden bliver digitale udstillingsvinduer også mere og mere brugt.

I salgslokalet kan produktpræsentationen og butiksindretningen påvirke kundernes købsadfærd. Dette kan resultere i længere ophold og såkaldte impulskøb. Afhængigt af butiksindretningen og hvilken branche man hører under, anvendes forskellige salgsfremmende midler eller displays til salgsfremmende tiltag.

Visual merchandising ved Point of Sale har til formål at henvende sig visuelt til kunden. Her bruges forskellige POS-markedsføringsmaterialer til bevidst at tiltrække kundens opmærksomhed. En behagelig shoppingatmosfære styrker kundeloyaliteten, og er en vigtig faktor for at tiltrække nye kunder.

Visual Merchandiser - uddannelse og jobbeskrivelse

Professionen som visuel marketingsdesigner er også kendt som visual merchandiser eller dekoratør. De beskæftiger sig med konceptualisme, design af butiksvinduer og efterfølgende kontrol. Målet er at appellere til kunder og målgrupper, og påvirke deres købsadfærd eller humør. Visual merchandisers arbejder med messekonstruktioner, salgslokaler eller værksteder.

Hvordan bliver man visuel merchandiser?

På uddannelsen i visuel kommunikation lærer du at arbejde kreativt, konceptuelt og analytisk med visuel kommunikation. Professionsbacheloruddannelse tager 3 år. Der er tale om en dobbelt erhvervsuddannelse.
 

Hvad foretager du dig i dit erhverv?

Designere af visual merchandising beskæftiger sig med salgs- og reklamemidler. Deres arbejdsområde omfatter præsentation af varer, produkter og tjenesteydelser samt reklame, events, PR og promotion.

De udsmykker butiksvinduer og oplevelsesrum og planlægger events eller salgskampagner for at vække potentielle kunders interesse. De inddrager aktuelle tendenser, når de udvikler deres designkoncepter. De ved, hvordan de kan bruge lys, former, farver og andre designelementer med stor effekt.

De anskaffer også materialer eller præsentationshjælpemidler. Deres opgaver omfatter også beregning af omkostninger og tilbud og overvågning af succes.

Uddannelse som designer til visuel markedsføring

Bliv en kreativ Allrounder!

Krav:
  • Håndværkssmidighed (f.eks. ved fremstilling af dekorative dele)
  • Tegnefærdigheder og rumlig forståelse (f.eks. når der udfærdiges tegninger og skitser i naturlig størrelse)
  • Kreativitet og sans for æstetik (f.eks. udvikling og gennemførelse af idéer til indretning af salgs- og udstillingslokaler).
Fag:
  • Håndværk/teknologi (f.eks. fremstilling af dekorationselementer)
  • Kunst (f.eks. ved at bruge farver og former som designredskaber)
  • Matematik (f.eks. til beregning af materialebehov)

Visual Merchandising og VKF Renzel

Vi, VKF Renzel, leverer forskellige POS materialer, så du kan implementere visuel merchandising ved PoS med succes. Vi er din pålidelige partner til design af Point of Sale, Point of Purchase eller i butiksvinduet. Vi kan også tilbyde et bredt udvalg af produkter til messer og events.

Som producent tilbyder vi også muligheden for at fremstille produkter, der er specielt tilpasset til din virksomhed. Find de rigtige produkter til dit visual merchandising-koncept her.

35 år

Erfaring og kompetence inden for salgsfremmende produkter

26 lande

Produktionssteder og datterselskaber fra USA til Kina

885 ansatte

Vi er repræsenteret i Danmark og udlandet

> 25.000 produkter

Bredt program af butiksudstyr

luk menu
Gå til top